III Sesja Rady Miejskiej

Robert Pawłowski Fot. Archiwum własne
Robert Pawłowski

Na sesji obecnych było 14 radnych (nieobecny był Leszek Antonowicz). Na początku obrad jednogłośnie przyjęty został protokół z sesji poprzedniej, na której doszło do zaprzysiężenia burmistrza.

Nowy burmistrz wygłosił sprawozdanie z pracy międzysesyjnej poszerzone o informacje odnośnie działalności między ostatnią sesją poprzedniej kadencji, a aktualnym posiedzeniem. Duża część wymienionych zadań jest zadaniami wykonanymi przez poprzedniego burmistrza. Zrealizowane zostały następujące zadania: Cały czas rozliczany projekt domu spotkań, składane są kolejne sprawozdania finansowe; Dolnośląski Urząd Wojewódzki pozytywnie zaakceptował i pozytywnie zaopiniował raport monitorujący zapewnienia trwałości projektu związanego z turystycznym zagospodarowanie Złotoryi i Mimonia; opracowano projekt gospodarki niskoemisyjnej; przystąpiono do opracowania projektu rewitalizacji 2014-2020, który bedzie składową Strategii Rozwoju; zorganizowano mikołajkowy turniej tenisa stołowego o puchar burmistrza przez ULKS ZOKiR; przeprowadzono konsultacje programu współpracy z NGO; włączono się w organizację Złotego Dyktanda; zorganizowano szkolenie dla diabetyków; razem ze stowarzyszeniem Asklepios zorganizowano turniej ju jitsu i sporty ken jutsu; zorganizowano zbiórkę elektrosmieci - rozszerzono ją o możliwość bezpłatnego odbioru elektrośmieci po uprzednim zgłoszeniu przez telefon; przeprowadzono przetarg na odbiór odpadów komunalnych, który wygrało RPK, w tym czasie złotoryjska spółka komunalna wygrała również podobny przetarg w gminie Krotoszyce; w Dolnośląśkim Urzędzie Wojewódzkim w kuratorium złożono aplikację o środki na utworzenie szkolnego placu zabaw przy SP3 (kwota dofinansowania 99 312 zł); w listopadzie urząd dostał dofinansowanie na zadanie przebudowy ul. Słowackiego w ramach narodowego funduszu przebudowy dróg lokalnych; na początku grudnia złożono wniosek o dofinansowanie kanalizacji przy ul. Lubelskiej i w tym samym dokonano odbioru; zgoda na budowę PSZOK; przebieg robot interwencyjnych - droga wewnętrzna Legnicka - Łąkowa, montaż oznakowania pionowego przy ulicy Górnej, naprawa kostki na pl. 800-lecia i w Rynku, zamontowano osłony na fontanny; zamontowano dekoracje świąteczne w mieście, iluminacje, choinkę w Rynku, wymieniono słupy oświetleniowe przy ul. Solnej, zakończono przebudowę ulicy Pagórkowej wraz z odwodnieniem; wykonano częściowy remont kominów i rynien spustowych przy ulicy 3 Maja 22; przeprowadzono remont lokalu mieszkalnego przy ul. Wojska Polskiego 23; w BIP-ie ukazał się rejestr umów za 2014 rok, który bedzie prowadzony na bieżąco i bedą się pojawiać skany umów; Złotoryjski Ośrodek Kultury i Rekreacji zorganizował wigilię w Rynku; burmistrz, wiceburmistrz i sekratarz uczestniczyli w wielu spotkaniach świątecznych na terenie miasta i poza.

Radni nie mieli pytań co do tego punktu obrad.

We wnioskach i interpelacjach radny Józef Banaszek powrócił do spraw, które jego zdaniem nie zostały załatwione w poprzedniej kadencji. Jego zdaniem takim problemem była kwestia remontu wewnętrznej części muru obronnego przy klasztorze św. Jadwigi. Kolejną interpelacją był któryś z kolei apel do władz miejskich o zamontowanie kamery na ul. Joannitów gdzie zdaniem radnego zbierają się grupki "biesiadników". Najstarszy ze złotoryjskich radnych zaapelował także o zasypanie dziur i odśnieżanie drogi przy ulicy Jerzmanickiej. Przekazał także sygnał od mieszkańców ul. Staszica jakoby od przedszkola była rura ze ściekami, które spływają do strumyka. Na koniec radny zaapelował, aby przywrócić radzie "jej ustawowe kompetencje" związane z tym, że burmistrz może bez zgody i informowania rady gospodarować mieniem komunalnym.

Następnym radnym, który zabrał głos był Adam Bartnicki. Były zastępca komendanta złotoryjskiej policji odnosząc się do uchwały w sprawie zaliczenia dróg na terenie miasta Złotoryja do kategorii dróg gminnych przytoczył problem, z którym borykają się kierowcy z ul. Monte Cassino. Wskazał na katastrofalny stan 50 metrowego stromego podjazdu. Wymienił, że prawy pas drogi zapadnięty jest na wysokości tak zwanego "łapacza wody" i że ruch odbywa się lewą stroną. Stan katastrofalny związany jest również z pracami RPK związanymi z awarią wodociągów. W okresie październik-listopad doszło na tamtym terenie do 3 awarii. Radny wskazał na brak alternatywnego dojazdu do osiedla liczącego 30 domów oraz przyległych ulic liczących ok. 20 domów. Wówczas jeden z mieszkańców puszcza grzecznościowo pozostałych przez teren prywatny. Radny poprosił o zajęcie stanowiska, zapytał także o czas powstania drogi alternatywnego od strony ul. Polnej i czy można liczyć na poprawę podjazdu do czasu zakończenia inwestycji. Wyborcy zgłaszali radnemu problem maksymalnego wyeksploatowania samochodów.

Józef Banaszek zwrócił uwagę na problem odbioru odpadów wielkogabarytowych.

Agnieszka Zawiślak poruszyła problem klatek schodowych przy ul. Mickiewicza, które są w złym stanie technicznym. Złotoryjska policjantka uważa, że wejście do nich może stanowić strach i mimo monitoringu jest to ogromny, nierozwiązany problem. Poprosiła władze o zajęcie się tym problemem.

Następnie podjęło szereg 11 uchwał, wszystkie z nich przyjęto jednogłośnie. Były to następujące uchwały:
- w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miejskiej Złotoryja,
- w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Miejskiej Złotoryja na rok 2015,
- w sprawie zmian w budżecie Gminy Miejskiej Złotoryja w 2014 roku,
- zmieniającą Uchwałę Nr 0007.XXXIV.197.2013 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 28 listopada 2013 r. w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejskiej Złotoryja,
- w sprawie zaliczenia dróg na terenie miasta Złotoryja do kategorii dróg gminnych,
- w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie z użytkowania jako drogi gminnej na terenie miasta Złotoryja,
- w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Miejskiej Złotoryja z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2015,
- w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej w Złotoryi na rok 2015,
- w sprawie zmian w składzie osobowym stałych komisji Rady Miejskiej w Złotoryi,
- w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Miasta Złotoryja,
- w sprawie wyznaczenia przedstawiciela Rady Miejskiej do Złotoryjskiej Rady Seniorów (Franciszek Słaby).

Zaplanowane dochody budżetowe w roku 2015 mają wynieść 54,3 mln zł, a wydatki 53,5 mln zł. Lista inwestycji, które zostaną zrealizowane znajduje się tu

Na końcu burmistrz oraz wiceburmistrz odpowiedzieli na interpelacje. Andrzej Ostrowski w sprawie interpelacji dotyczącej muru obronnego odpowiedział, że uprawomocniła się decyzja odnośnie podziału geodezyjnego na podstawie, którego będzie można rozpocząć procedurę przejęcia muru. Przejęcie miałoby nastąpić w okresie 2-3 miesięcy. W przypadku ul. Jerzmanickiej wiceburmistrz odpowiedział, że tam jest specyficzny grunt. Prace są robione na zgłoszenie i także bez zgłoszenia. Z odpadami wielkogabarytowymi wystarczy zgłaszać potrzebę do Wydziału Gospodarki Odpadami i urzędnicy zabierają te odpady. W przypadku ul. Monte Cassino przyjęte jest założenie, że dojazd ciężkiego sprzętu do nieruchomości, które będą się rozbudowywały będzie się odbywał ul. Polną. Problem podjazdu jest znany władzom miejskim, te 3 zgłoszenia będą zmuszały władze do zabezpieczenia drogi i podjęcia docelowego rozwiązania problemu, a nie tymczasowego. Wspomniał także, że jest inne rozwiązanie i władze będą informowały o sytuacji z ulicą Monte Cassino. Na dzień dzisiejszy władze chciały rozwiązać problem z drogą na ulicy Polnej.

Z kolei burmistrz odniósł się do kwestii kamer, że same ich zamontowanie problemu nie rozwiąże, tak samo jak nie rozwiązały problemu ul. Piłsudskiego. Wskazał, że tutaj będzie trzeba przemyśleć żeby w większym stopniu Straż Miejska i Policja patrolowały ten teren. Zdaniem burmistrza problem jest, jednak dotyczy nie tylko ul. Joannitów, ale całego miasta. W przypadku ścieków z przedszkola burmistrz obiecał sprawdzenie sygnału i poinformowanie Rady na następnej sesji o efektach tej kontroli. Odnośnie przywrócenia radzie kompetencji burmistrz wskazał, że wskazał swoją otwartość do dyskusji. W przypadku klatek schodowych przy Mickiewicza i Piłsudskiego burmistrz odpowiedział, że wymaga ustalenia jaka jest skala problemu. Razem z wiceburmistrzem obejrzą pochodzą i zobaczą jak to wygląda. 

Andrzej Kocyła zapytał władze o kotłownię przy ul. Słowackiego. Andrzej Ostrowski wskazał, że użytkownikiem wieczystym jest WPEC, grunt jest Skarbu Państwa. Dysponować gruntem jeżeli zostanie to zlikwidowane bedzie Starostwo Powiatowe.

Radca prawny Barbara Szynkowska odniosła się do interpelacji radnego Józefa Banaszka i wskazała, że ustawa o samorządzie gminnym jasno precyzuje, że gospodarowanie mieniem komunalnym jest w gestii burmistrza. Zasady gospodarowania miniem uchwala rada, samo gospodarowanie mieniem jest w kompetencji organu wykonawczego. Józef Banaszek mówi, że wyraźnie powiedział, że burmistrz od momentu wprowadzenia tamtej uchwały nie musiał informować Rady o losach danych części mienia komunalnego. Radczyni wskazała, że jest to inna kwestia - kwestia pewnych informacji.

Wobec wyczerpania się tego punktu przewodnicząca Rady Miejskiego przeszła do spraw różnych. Poinformowała, że piękny stroik przekazała Radzie Miejskiej pani Edyta Ewertowska. Następnie ogłoszona została prawie półtoragodzinna przerwa w obradach. Część z radnych udała się na kawę gdzie prowadzone były różne dyskusje. Po ogłoszonej przerwie odbyła się druga część sesji o godz. 13:30 mająca charakter uroczysty.

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.