Sportowcy poznali zasady podziału dotacji
W poniedziałek w Urzędzie Miejskim w Złotoryi burmistrz Robert Pawłowski przekazał przedstawicielom klubów regulamin, który określa zasady podziału środków finansowych przyznawanych przez miasto Złotoryję na dofinansowanie zadań publicznych w zakresie „sport dzieci i młodzieży, rekreacja” w roku 2015. Regulamin ten w perspektywie kilku lat ma sprawić, że podział dotacji na prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży w różnych dyscyplinach sportowych będzie jak najbardziej zobiektywizowany i jak najmniej uznaniowy.
Nowe zasady godzą kryteria ilościowe i jakościowe, biorąc pod uwagę zarówno liczbę ćwiczących dzieci, jak i reprezentowanie miasta przez klub na zewnątrz, poprzez udział w rozgrywkach na jak najwyższym szczeblu. Uwzględniają też wymóg, by w zajęciach sportowych uczestniczyła jak największa liczba dzieci z rodzin żyjących w niedostatku materialnym. Przy opracowywaniu regulaminu ratusz odstąpił od pomysłu wydzielenia z puli 180 tys. zł części na wkład własny klubów w projekty finansowane ze źródeł zewnętrznych. Tym samym cała pula środków zostanie przeznaczona na bieżące funkcjonowanie klubów i zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży. Burmistrz zapewnił jednak, że będzie starał się znaleźć w budżecie miejskim pieniądze na rezerwę, która zainspiruje kluby do pozyskiwania finansowania z zewnątrz.
Złotoryjski ratusz rozdzieli w tym roku środki finansowe na sport w dwóch etapach. W pierwszym, w którym do podziału będzie 40 proc. całej sumy, czyli 72 tys. zł, punktami premiowane będą 4 wskaźniki: po pierwsze – liczba dzieci i młodzieży biorących udział w zajęciach (1 pkt. przyznawany za każdego uczestnika ze Złotoryi); po drugie – współzawodnictwo, czyli uczestnictwo zawodników w turniejach i rozgrywkach ponadpowiatowych (od 2 do 12 pkt. za imprezy sportowe o zasięgu międzynarodowym); po trzecie – liczba godzin treningów w tygodniu (każda godzina to 1 pkt); i po czwarte – koszty związane z udziałem w różnego rodzaju zawodach sportowych, m.in. transport, wpisowe, noclegi, wyżywienie itp. (1 pkt za każdy wydany 1000 zł). Aby otrzymać wartość jednego punktu, urząd podzieli kwotę 72 tys. zł przez sumę punktów przyznanych wszystkim stowarzyszeniom. O wysokości dotacji dla konkretnego klubu zdecyduje liczba zgromadzonych przez niego punktów pomnożona przez wartość w złotych 1 punktu.
Pozostałe środki – 108 tys. zł – podzielone zostaną w drugim etapie na podstawie mniej wymiernych kryteriów, takich jak: promocja Złotoryi w roku 2014 oraz 2015, wartość merytoryczna oferty (zadania publicznego), sposób rozliczania i wykonywania zadań publicznych w latach poprzednich, odpłatność zadania oraz składki człon-kowskie, pozyskiwanie przez oferentów środków finansowych z innych źródeł zewnętrznych, uczestnictwo w zadaniu dzieci ze środowisk ubogich, koszty utrzymania obiektów sportowych własnych, koszty wynajmu sal treningowych. Przy podziale pieniędzy preferowane będą oferty tych klubów, które zamierzają prowadzić zajęcia w salach i na boiskach należących do miasta, gdyż złotoryjskiemu ratuszowi zależy na jak największym obłożeniu miejskich obiektów sportowych.
Ostateczna wysokość dotacji przyznanej konkretnemu klubowi stanowić będzie sumę kwot z dwóch etapów. Burmistrz Robert Pawłowski zapowiedział w poniedziałek, że klasyfikacja punktowa będzie rozwijana w latach kolejnych, tak by uczynić system podziału dotacji jak najbardziej obiektywnym.
W tym roku gmina miejska Złotoryja planuje wydać prawie 3 mln zł na inwestycje w obiekty sportowe oraz ok. 500-600 tys. zł na utrzymanie już istniejącej infrastruktury. Kluby mogą też aplikować o środki finansowe z tzw. funduszu korkowego (opłaty z koncesji na sprzedaż alkoholu), wspierającego organizację zajęć wakacyjnych. Taka wysokość nakładów na sport będzie możliwa do utrzymania, o ile rada miejska nie przegłosuje na najbliższej sesji zmiany uchwały o liczbie punktów sprzedaży alkoholu. Jej przyjęcie stworzy realną groźbę niezrealizowania przez miasto planowanych dochodów.
Klubom sportowym zależy na jak najszybszym ogłoszeniu konkursu ofert i podziale środków. Burmistrz zapo-wiedział podczas spotkania, że ratusz chce przydzielić dotacje do końca marca. Najprawdopodobniej na początku przyszłego miesiąca ogłoszony zostanie konkurs. Kluby będą miały wtedy 21 dni na przygotowanie oferty. Nie zmienia się formularz, na którym należy składać oferty. O podziale środków ostatecznie rozstrzygnie w drodze zarządzenia burmistrz Złotoryi po zapoznaniu się z opinią specjalnie powołanej do tego komisji konkursowej.
zlotoryja.pl