Stanowisko Urzędu Miejskiego

Robert Pawłowski Fot. Archiwum własne
Robert Pawłowski

Stanowisko Urzędu Miejskiego ws. zmiany uchwały o sprzedaży alkoholu podjętej przez Radę Miejską w Złotoryi 29 stycznia 2015 r.

Urząd Miejski w Złotoryi popiera inicjatywy, które mogą się przyczynić do rozwoju gospodarczego, o ile są zgodne z prawem. Obiekt przy ul. Górnej, tzw. stara pralnia, należy do prywatnego właściciela. Jeśli właściciel (inwestor) otrzyma ze Starostwa Powiatowego w Złotoryi pozwolenie na budowę, tzn. będzie działał zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP) i wytycznymi konserwatora zabytków, nie jest w kompetencji Urzędu Miejskiego jakiekolwiek ingerowanie w inwestycję.

Rola burmistrza miasta, jako organu administracyjnego, ogranicza się w przypadku każdego nowo otwartego lokalu gastronomicznego, zamierzającego podawać alkohol, do wydania pozwolenia na sprzedaż alkoholu w obrębie lokalu. Zasady wydania koncesji reguluje ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 1982 r. oraz uchwała Rady Miejskiej w Złotoryi z 2001 r. w sprawie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i warunków sprzedaży tych napojów.
Burmistrz przy wydawaniu pozwolenia jest związany wytycznymi uchwały oraz opinią Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (w jej skład obecnie wchodzą: sekretarz UM, pełnomocnik burmistrza ds. uzależnień, przedstawiciel MOPS-u, przedstawiciel Klubu Abstynenta Relaks, przedstawiciel zespołu kuratorskiego SR Złotoryja, inspektor UM ds. działalności gospodarczej), która sprawdza, czy wnioskodawca spełnia wymogi ustawy o wychowaniu w trzeźwości, działa zgodnie z MPZP oraz czy wydanie koncesji nie spowodowałoby przekroczenia dopuszczonej uchwałą liczby punków sprzedaży alkoholu na terenie miasta. Burmistrz musi działać sztywno w ramach prawa – opinia wydana przez komisję jest dla niego wiążąca.

Organ, który wyda zezwolenie, w ściśle określonych przypadkach ma prawo do jego cofnięcia. Może to nastąpić m.in. w sytuacji powtarzającego się, co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego.

Protesty społeczne, choć są ważne dla burmistrza, nie mogą mieć wpływu na proces wydania koncesji. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, na etapie ubiegania się o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych opinia mieszkańców nie ma znaczenia. Ustalając zasady usytuowania miejsc sprzedaży alkoholu, rada gminy nie może uzależniać takiej lokalizacji od zgody określonego podmiotu czy grupy podmiotów, ponieważ tego typu ograniczenia nie przewiduje przepis zawierający upoważnienie ustawowe do podjęcia uchwały – art. 12 ust. 2 ustawy z 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ograniczeń takich nie zawierają nawet art. 14 i 15 tej ustawy, ustanawiające zakazy sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

W myśl art. 14 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zabroniona jest sprzedaż, spożywanie i podawanie napojów alkoholowych: 1) na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich, 2) na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników, 3) w miejscach i czasie masowych zgromadzeń, 4) w środkach i obiektach komunikacji publicznej, 5) w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych.

Rada gminy (miejska) może zdecydować o innych miejscach, w których sprzedaż alkoholu ma być zabroniona. Rada, ustalając zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, decyduje wyłącznie o ich rozmieszczeniu w terenie, a w szczególności usytuowaniu względem miejsc chronionych, takich jak np. szkoły czy przedszkola. Uchwały o lokalizacji punktów sprzedaży mogą zawierać odległości od miejsc chronionych lub zasługujących na szczególną ochronę, w przeciwnym wypadku nadzór wojewody może uchylić taką uchwałę. W przypadku Złotoryi i uchwały z 2001 r. zakaz dotyczył dodatkowo zakładów opieki zdrowotnej i społecznej oraz obiektów kultu religijnego. Ten paragraf uchyliła podjęta przez Radę Miejską w Złotoryi na sesji w dniu 29 stycznia br. uchwała, wprowadzając w jego miejsce zapisy o stałym zakazie spożywania napojów alkoholowych w następujących miejscach nieobjętych ustawowym zakazem spożywania tych napojów: a) w częściach wspólnych i na podwórkach wielorodzinnych budynków mieszkalnych, b) na terenach obiektów i boisk sportowych, c) na skwerach służących mieszkańcom do wypoczynku i rekreacji, d) na placach zabaw dla dzieci i młodzieży. W punkcie 2 tegoż paragrafu rada wprowadza stały zakaz sprzedaży lub podawania i spożywania napojów alkoholowych w wolnostojących obiektach budowlanych zlokalizowanych w granicach strefy A ścisłej ochrony konserwatorskiej określonej   MPZP dla miasta Złotoryi, gdy odległość obiektu mierzona od najbliższej ściany do granicy działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym jedno- lub wielorodzinnym jest mniejsza niż 8 metrów. Zakaz ten nie dotyczy sprzedaży napojów alkoholowych prowadzonej w formie sklepu.

Burmistrz Złotoryi jest przeciwny tym zmianom w uchwale, uważając, że tworzenie na szybko przepisów, na bieżące zamówienie protestujących mieszkańców, w dodatku w kontekście konkretnego przypadku, jakim jest planowana inwestycja na ul. Górnej – jest psuciem prawa. Prawo nie może być stanowione na potrzeby konkretnych osób, ani tym bardziej wymierzone przeciwko konkretnym osobom. Według służb prawnych Urzędu Miejskiego w Złotoryi, uchwała rady jest wadliwa pod względem formalnym i merytorycznym i najprawdopodobniej zostanie uchylona przez nadzór prawny wojewody.

Burmistrz Złotoryi, wsłuchując się w protesty mieszkańców, zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu, zamierza doprowadzić do spotkania pomiędzy mieszkańcami a inwestorem, w celu umożliwienia przedstawienia swoich stanowisk obu stronom. Takie spotkanie ma się odbyć w środę 11 lutego o godz. 17 w sali klubowej Złotoryjskiego Ośrodka Kultury i Rekreacji, z udziałem przedstawicieli policji i straży miejskiej.

Piotr Maas
rzecznik prasowy UM Złotoryja

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.