Organizacjo nie daj się zaskoczyć fiskusowi

Złotoryja, Rynek 42 Fot. Archiwum własne
Złotoryja, Rynek 42

Wszystkie organizacje zarejestrowane w KRS, zatrudniające więcej niż 5 osób (na umowy o pracę lub zlecenie lub o dzieło) mają obowiązek przesłać deklaracje podatkowe w 2015 roku tylko przez internet. Będzie przy tym wymagany podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Obowiązek składania elektronicznie większości deklaracji, informacji oraz zeznań podatkowych (w tym CIT-8, IFT-2 oraz PIT-11) od 1 stycznia 2015 r. wynika z nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Elektroniczny podpis, w zależności od docelowej zawartości, może kosztować od stu kilkudziesięciu do trzystu złotych. Trzeba jednak jeszcze pamiętać o koszcie odnawianiu certyfikatu co rok lub co dwa lata.

Chyba tańszą alternatywą dla małych organizacji jest ustanowienie pełnomocnika do podpisywania deklaracji składanych w formie elektronicznej. Kryteria, jakie musi spełniać pełnomocnik, to: posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych, dysponowanie przypisanym sobie bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz legitymowanie się odpowiednim upoważnieniem.

Pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji sporządza się w formie papierowej na druku oznaczonym symbolem UPL-1. UPL-1 trzeba złożyć z odpowiednim wyprzedzeniem (najlepiej kilkudniowym) przed przesłaniem przez pełnomocnika pierwszego dokumentu. Nie jest w związku z tym pobierana opłata skarbowa. Pełnomocnictwa do podpisywania e-deklaracji można udzielić  np. właścicielowi biura rachunkowego (wszystkie biura rachunkowe muszą się zaopatrzyć w e-podpisy). Druk UPL-1 jest dostępny w serwisie www.druki.gofin.pl w dziale Ordynacja podatkowa.

W związku z tymi zmianami Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi zaprasza na bezpłatne  szkolenie  - warto się zapisać.

 
Płatnik podatku ma trudniej, ale fizyczny podatnik łatwiej

W sierpniu Ministerstwo Finansów uruchomiło swój portal. Pod adresem www.portalpodatkowy.mf.gov.pl znajdziemy   bazę wiedzy podatkowej, czyli po prostu przepisy. Do tego informacje o stawkach i limitach podatkowych, kalkulatory do liczenia podatków i odsetek od zaległości, bazę z interpretacjami przepisów i formularze podatkowe. Portal umożliwia też wysłanie zeznań podatkowych przez internet. Zasadnicza część portalu podatkowego jest jednak jeszcze w budowie. To ta, do której dostęp będzie możliwy dopiero po zalogowaniu się. Każdy podatnik dostanie w niej swoje konto. Będzie mógł na nim sprawdzić stan swoich rozliczeń z fiskusem. Znajdzie tam też wstępnie wypełnione zeznanie roczne PIT. Wystarczy, że je zaakceptuje, i rozliczenie z fiskusem będzie miał z głowy. Jeśli będzie chciał skorzystać z ulg lub wspólnego rozliczenia z małżonkiem albo dzieckiem, albo zechce przekazać 1 proc. podatku organizacji pożytku publicznego, będzie to musiał samodzielnie uwzględnić w zeznaniu albo samodzielnie wypełnić PIT. O terminie zapłaty podatku urząd skarbowy przypomni nam SMS-em, e-mai-lem lub telefonicznie. Nie będzie przymusu korzystania z portalu. Wszystkie sprawy podatkowe będzie można też załatwiać po staremu. Portal ma ułatwić życie podatnikom, ale tylko tym, którzy będą tego chcieli.

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.