Czytanie, pisanie i... programowanie
Chyba każdy dostrzega, że komputery wkraczają niemal do każdej dziedziny naszego życia. W wielu przypadkach dzięki nim, maszyny zastępują w pracy człowieka.
Postęp techniczny idzie tak szybko, że ani się obejrzymy, a wszędzie, tam gdzie będzie to możliwe ludzi zastąpią maszyny.
Czy zatem ludzie wkrótce nie będą mieć pracy? Na pewno bez nich się nie obejdzie. Kto stworzy i zaprogramuje komputery, a potem będzie pilnował żeby dobrze działały?
Programowanie staje się niezbędną umiejętnością kluczową
Programowanie to coś więcej niż tyko nauka poprawnego pisania kodu. Programowanie zwiększa zarówno umiejętności logicznego myślenia i umiejętności pracy w grupie. Rozwiązywanie problemów na przykładzie programowania to także uczenie jakże poszukiwanej w dzisiejszych czasach innowacyjności, na którą polska szkoła obecnie nie bardzo ma pomysł. Warto pamiętać, że otwartość projektów informatycznych wspiera myślenie przedsiębiorcze, ponieważ jej zasadą jest generowanie wartości dodanej na podstawie kodu, który napisał już ktoś inny.
Przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania i właśnie wówczas przynosi najlepsze efekty.
Czy szkoły uczą programowania?
Z badania Głównego Urzędu Statystycznego w 2012 roku wynika, że komputery znajdują się w 94,6 % polskich gospodarstw domowych z dziećmi w wieku szkolnym, a 91,5% posiada także dostęp do Internetu. Natomiast umiejętność programowania deklaruje zaledwie 8,8% obywateli polskich i odsetek ten nie zmienia się w czasie. Co więcej, rankingi dotyczące kompetencji komputerowych stawiają Polskę na końcowych pozycjach.
Egzamin maturalny z informatyki w 2016 roku zdawało 6308 młodych ludzi, w tym 514 dziewcząt na 258 372 wszystkich osób przystępujących do egzaminu.
Ze statystyk OKE wynika, że w powiecie złotoryjskim żaden z maturzystów nie wybrał informatyki na maturze.
Ministerstwo Edukacji dostrzegło wagę problemu i zaczęło w tym roku pilotażowy program wprowadzania programowania do szkół. Szkoła, która do 16 września zgłosiła swój udział będzie miała zapewniony szerokopasmowy dostęp do Internetu i szkolenia dla nauczycieli.
Z mapy opracowanej przez MEN wynika, że żadna ze szkół złotoryjskich nie ma dostępu do szerokopasmowego Internetu.
Dlaczego tak ważny jest dostęp do Internetu?
Bo tam są gotowe zasoby do rozpoczęcia nauki programowania już od przedszkola. Jeżeli szkoła nie posiada wystarczającej liczby urządzeń to uczeń może korzystać ze swojego urządzenia mobilnego, pod warunkiem jednak, że w każdej klasie będzie dostęp do Internetu. Nawet jeżeli w szkole nie zaczęto jeszcze uczyć tej ważnej umiejętności, rodzice dbający o przyszłość dziecka, nie powinni czekać, tylko uczyć dziecko sami, korzystając z poniższych programów:
code.org coderdojo.org.pl mistrzowiekodowania.pl