Mądrość jest córką doświadczenia
Te słowa, które kilkaset lat temu wypowiedział Leonardo da Vinci są wciąż aktualne.
Dzieci w każdym wieku,a szczególnie te młodsze zainteresowane są najbliższym środowiskiem przyrodniczym, jego bogactwem, pięknem i różnorodnością. Przyroda nieustannie dostarcza im ciekawych spostrzeżeń, fascynuje, zastanawia i budzi zachwyt. To zaobserwowane w najbliższym otoczeniu zmiany powodują powstawanie w dziecięcych umysłach wielu pytań rozpoczynających się od słów: dlaczego?, po co?, w jaki sposób?, gdzie?. Ta naturalna ciekawość świata powinna być pielęgnowana na każdym etapie edukacji. To ona sprawia, że dziecko chce sę uczyć. To co dziecko już umie nie jest tak ważne jak chęć do zdobywania wiedzy, umiejętność uczenia się od innych, umiejętność myślenia, uruchamiania wyobraźni, umiejętność wyciągania wniosków, opowiadania, rysowania i konstruowania.
Jak wiele radości sprawia dzieciom wykonywanie prostych doświadczeń przekonaliśmy się realizując projekt "Po lekcjach - eksperymenty", który współfinansuje Fundacja PZU. Z zajęć dla najmłodszych korzystają uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 i nr 1 w Złotoryi oraz Szkoły Podstawowej w Rokitnicy
Zaobserwowaliśmy, że działania o charakterze badawczym doskonale wpływają na kształcenie koordynacji wzrokowo-ruchowej czy sprawności manualnej. Przecież trzeba korzystać z różnych przedmiotów, mierzyć, odważyć, przesypać, dołożyć, przelać, zawiązać, zapisać lub narysować wnioski z obserwacji. Podczas wykonywania doświadczeń dzieci korzystają z instrukcji, rozwijają zatem umiejętność czytania ze zrozumieniem, a także planowania swoich działań. Jeżeli stworzymy możliwości eksperymentowania, wtedy rozwijamy u nich kreatywność, dzięki której mogą przezwyciężać przeszkody i wypróbowywać nowe możliwości postępowania.
O tym, że warto podczas zajęć lekcyjnych przeprowadzać jak najwięcej doświadczeń nauczyciele na pewno wiedzą. Eksperymenty mogą też wspólnie z dziećmi wykonywać rodzice w domu. Jest to niezwykle pożyteczne, wspólne spędzanie czasu.