Pilotaż programowania w szkole
Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło portal poświęcony nauce programowania, kierowany do nauczycieli wszystkich poziomów i przedmiotów.
W stereotypowym ujęciu programowanie to przekazywanie komputerowi instrukcji za pomocą kodu, czyli języka programowania. Jest to obraz równie prawdziwy, co fałszywy. Zanim programista zacznie pisać, musi szczegółowo poznać zagadnienie, nad którym pracuje i opracować szereg rozwiązań mających określone zadania do spełnienia. Samo pisanie w danym języku jest czynnością końcową.
W ujęciu przedstawianym przez MEN, programowanie to proces rozwiązywania problemu. I właśnie kształceniu tej umiejętności poświęcone będą kolejne działania. Nauka konkretnego języka to zadanie dla starszych uczniów (wielu zresztą podejmuje ją na własną rękę), na początkowym etapie ważniejsze jest kształcenie określonego sposobu podejścia do wykonywanego zadania, kreatywności, szukania nowych rozwiązań. Te umiejętności uczniowie mogą kształcić równie dobrze na zajęciach z języka polskiego i historii, co z fizyki i matematyki.
Umiejętność kodowania jest w dzisiejszym świecie równie ważna , jak porozumiewanie się np.: w języku angielskim. Programowanie to nie tylko domena informatyków, w wielu innych zawodach ta umiejętność również bardzo się przydaje. Kształci umiejętności rozwiązywania problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji oraz programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera.
Wprowadzenie nauki programowania od najmłodszych lat ma również na celu przygotowanie uczniów do świadomego wyboru informatyki, a ogólniej – kierunków profesjonalnie wykorzystujących informatykę, jako dalszej drogi kształcenia i w konsekwencji – zwiększenia liczby uczniów podejmujących w przyszłości pracę w zawodach profesjonalnie wykorzystujących informatykę, na które jest olbrzymie zapotrzebowanie na rynku pracy.
Źródło: https://programowanie.men.gov.pl/