Przedszkole przyszłości w SP3
Przedszkole w Szkole Podstawowej nr 3 dzięki operatywności dyrekcji znalazło się wśród 20 przedszkoli z terenu całego Dolnego Śląska, które realizują projekt Przedszkole przyszłości . Przedszkolaki otrzymały bezpłatnie zestawy zeszytów ćwiczeń z kartami pracy oraz T-shirty z logo projektu. Nauczyciele zostali wyposażeni w pakiety materiałów dydaktycznych. Szkoła otrzymała zestawy multimedialne, z których nauczyciele korzystają, prowadząc zajęcia.
Projekt Przedszkole Przyszłości opiera się na wykorzystywaniu do pracy różnorodnych multimediów, począwszy od aplikacji interaktywnych, wizualizacji, do korzystania z zasobów Internetu. Pozwala to na łączenie nauki z zabawą oraz wszechstronne rozwijanie różnorodnych umiejętności i zainteresowań dzieci poprzez stosowanie grafiki, dźwięku, ruchu.
Czy multimedia w przedszkolu są potrzebne?
Wydawałoby się, że takie same efekty można osiągnąć, stosując tradycyjne nauczanie i pewnie tak jest, jednak niektórych rzeczy nie da się zobrazować za pomocą książek, ilustracji, czy nawet telewizji. Dzieci, szczególnie w pierwszym etapie edukacji, potrzebują uczenia w ujęciu całościowym, zaangażowania wielozmysłowego i dodatkowych bodźców, które ułatwiają im zapamiętywanie przedstawianego materiału.
Dzieci bardzo lubią zajęcia w sali multimedialnej, niejakie utrudnienie stanowi fakt, że tablica jest jedna, a dzieci 25 i wszystkie na raz chciałaby na niej pracować. Zajęcia tego typu dają zarówno dzieciom , jak i nauczycielom o wiele więcej możliwości, niż ma to miejsce w tradycyjnym nauczaniu. Uczą myślenia twórczego i konstrukcyjnego, kształtują wyobraźnię przestrzenną, uczą kreatywnego wykorzystania różnorodnych materiałów podczas realizacji własnych pomysłów oraz planowania i realizacji zadań zespołowych wymagających niestandardowych rozwiązań.
Aplikacje uruchamiane na tablicy interaktywnej, pozwalają na samodzielną pracę każdego dziecka. To właśnie dzięki tablicy – poprzez połączenie obrazu statycznego z animacją oraz dźwiękiem – sześciolatek może dynamicznie reagować na zmieniającą się rzeczywistość oraz uczyć się, w jaki sposób można rozwiązywać problemy czy zadania. Poprzez kliknięcie na tablicy w odpowiedni element aplikacji dziecko otrzyma kompleksową informację dotyczącą danego zagadnienia, np. jak nazywa się planeta wirująca wokół Słońca, jak dokładnie wygląda i czym różni się od naszej planety. Podczas takiej zabawy dowie się też, dlaczego na Ziemi człowiek może żyć, a na innych planetach nie. Dzięki aplikacji interaktywnej możliwe będzie “zanurkowanie” całej grupy w jeziorze i poznawanie fauny i flory określonego akwenu.
Rodzice “za”, ale z dystansem
Projekt przewiduje przeprowadzanie ankiet, w których pytamy respondentów, w tym wypadku rodziców, jak postrzegają działania projektowe. W pierwszym badaniu przeprowadzonym w październiku, spora grupa stwierdziła, że wykorzystanie multimediów uatrakcyjnia zajęcia i wspiera rozwój ich dzieci, jednakże nie jest to działanie niezbędne. Rodzice uważają , że dzieci i tak za dużo czasu spędzają przed telewizorem i komputerem , więc edukacja przedszkolna niekoniecznie musi rozwijać tego typu zainteresowania. Bierze się to pewnie z przekonania, że na komputer i Internet dzieci mają jeszcze czas, że siedzenie przed ekranem psuje wzrok i zmniejsza chęć do nawiązywania kontaktów z innymi rówieśnikami i pracy w grupie.
Odpowiadając niejako na te wątpliwości rodziców, pragniemy powiedzieć, że multimedia poszerzają horyzonty, sprzyjają rozwijaniu zainteresowań technicznych – pozwalają pokazać, niezwykłe rzeczy i wydarzenia. Dzieci, siedząc na dywanie w swoim przedszkolu, mogą uczestniczyć w wycieczce do muzeum i oglądać najciekawsze ekspozycje. Aplikacje interaktywne przede wszystkim służą jednak zabawie – tu można układać puzzle, klocki, rozwiązywać matematyczne łamigłówki. Oczywiście, wykorzystanie multimediów jest to tylko jeden, ale nie jedyny element kształcenia, ma wspomagać proces edukacyjny, a nie zastępować go.