Wyniki egzaminu gimnazjalnego z przedmiotów humanistycznych.
Skala staninowa stosowana w pomiarze dydaktycznym odpowiada nam na pytanie jaką pozycję zajmuje wynik osiągnięty przez ucznia i szkołę na tle wyników osiągniętych przez całą badaną populację.
Jeżeli test jest trudniejszy w danym roku to dla wszystkich. Wyniki procentowe są niższe, ale skala staninowa nadal pokazuje, które szkoły lepiej pracowały.
Z języka polskiego wyniki w powiecie złotoryjskim były lepsze niż w ubiegłym roku. W Złotoryi gimnazjum dwujęzyczne uplasowało się w dziewiątym, najwyższym, staninie, a miejskie, tak jak w roku ubiegłym, w trzecim. .
Z historii i WOS, powiat również wypadł lepiej niż w ubiegłym roku. Gorsze wyniki miały tylko gimnazjum miejskie i gimnazjum w Wilkowie
Z języków obcych dużo częściej wybierany na egzaminie był język angielski. Z języka angielskiego, tylko wyniki gimnazjum miejskiego i gimnazjum w Pielgrzymce spadły, pozostałe szkoły utrzymały pozycję staninową lub ją podwyższyły.
Jednak wyniki gimnazjum miejskiego i gimnazjum w Pielgrzymce z języka niemieckiego były wyższe w skali staninowej w porównaniu do roku ubiegłego.
Gdy wynik szkoły znajduje się w staninie drugim, oznacza to, że 11% szkół w Polsce uzyskało wynik mieszczący się w tym przedziale, 4% poniżej dolnej granicy tego przedziału, a 85% powyżej górnej granicy tego przedziału. Drugi stanin to jest wynik średni gimnazjum miejskiego z matematyki, przedmiotów przyrodniczych, historii i WOS. Ten wynik wygląda źle, niezależnie od tego przez jakie media jest malowany - tendencyjne czy nie.
Pytanie tylko, co pokazują te wyniki? Potencjał uczniów, nauczycieli czy zarządzających? Odpowiedź jest jedna - wszyscy pracują na ten wynik.