Jak szybko i prosto zaplanować budżet domowy?

domowy budżet Fot. pixabay.com
domowy budżet

Dokładne planowanie domowych wydatków ma trzy główne zalety. Po pierwsze, to jedna z tych rzeczy, nad którymi możemy mieć pełną kontrolę. To może zwiększyć naszą pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji, a także pomóc docenić to, co mamy i obliczyć, na co możemy sobie pozwolić. 

Po drugie, daje nam możliwość zaoszczędzenia pieniędzy na większe i konkretniejsze cele (remont mieszkania, kupno samochodu itp.). Dotyczy to zarówno ludzi, którzy zarabiają niewiele jak i bardzo dużo. Tym z niższym saldem na koncie takie planowanie pomaga w uzyskaniu budżetu na wszystkie niezbędne potrzeby, tym z większą zasobnością portfela na dokładniejsze kontrolowanie wydatków zbędnych lub stawianie wyższych celów np. uzyskanie pieniędzy na inwestycje, droższy samochód itp. Po trzecie- planowanie i systematyczność w każdej dziedzinie, także w tej, skutkuje lepszą organizacją życia codziennego. Niektórzy mówią nawet, że porządek ,,w szufladzie’’= porządkowi w życiu.

Narzędziem świetnie sprawdzającym się do tego celu jest program Microsoft Office Excel lub Arkusz Google Docs. Warto w takim programie stworzyć plan budżetu domowego i rozpisać listę wydatków w kategoriach : na miesiąc bieżący, miesiąc przyszły i większe inwestycje w skali roku. Szacujemy, ile kosztować nas będzie każda z rzeczy, a następnie każdą kategorię z osobna sumujemy. Żeby było bardziej przejrzyście, listę wydatków możemy ulokować w lewej części arkusza, a sumy pieniędzy w kolumnach po prawej stronie. 

Poniższe zdjęcie to tylko przykład. Każdy indywidualnie może tytułować sobie dany zbiór- ma to być czytelne, przejrzyste i zrozumiałe dla osoby, której ma to pomóc zaplanować budżet.


domowy budżet w Excelu

Warto sprawdzać regularnie nie tylko stan konta, ale także pieniądze zgromadzone w portfelu i dopisywać te sumy co jakiś czas do arkusza. 10-15 zł może nie być znaczącą kwotą w perspektywie całego miesiąca, jednak jeśli w każdej kategorii z tabeli ,,wydatki’’ zostanie nam niewydana niewielka ilość pieniędzy to może się okazać, że będzie to wystarczająca suma, którą możemy przeznaczyć na kolejny wydatek. Powinniśmy pamiętać o tym, że planując np. grudzień, w miejscu ,,wypłata’’ wpisujemy kwotę zarobioną w listopadzie. Dodatkowo możemy od sumy pieniędzy zgromadzonych odjąć sumę wydatków z danego miesiąca, dzięki czemu  przy każdej zmianie kwoty w którejkolwiek z komórek będziemy wiedzieli, ile pieniędzy brakuje lub jaka jest nadwyżka. Kategorię ,,rachunki’’ można rozpisać. Nie każdy płaci rachunki online, nie każdy ma na koncie internetowym ustawione ,,zlecenie stałe’’ oraz nie zawsze rachunek jest na tę samą kwotę (np. za telefon). Im dokładniej i bardziej szczegółowo rozpisany arkusz, tym z większą skutecznością możemy oszczędzać i przewidywać zwane potocznie ,,przypływy i odpływy’’ budżetu domowego :)

Każdy, kto planuje swój budżet zapewne poleciłby tę metodę innym. Jeśli planujemy to nie ma sytuacji, w której zastanawiamy się: ,, gdzie te pieniądze się tak rozpłynęły’’ bo doskonale wiemy, na co wydajemy oraz czego i ile potrzebujemy. Dodatkowo, przy nawet bardzo małych zarobkach jesteśmy w stanie - dzięki systematyczności, oszczędnościom i bardzo rozsądnemu gospodarowaniu pieniędzmi- uzbierać na większość naszych celów. 


To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.