Kreatywność - moda czy metoda?
Osoby kreatywne są coraz częściej poszukiwane przez pracodawców. Kreatywność pojawia się w co drugim ogłoszeniu o pracę. Kim są kreatywni? Kreatywność nie jest pojęciem abstrakcyjnym, przejawia się we wszystkich obszarach naszego życia. Jest fundamentem rozwoju nauk ścisłych, nowoczesnych technologii, produktów i usług; jest źródłem zmian w procesach społecznych i gospodarczych.
I co najważniejsze, kreatywności można się nauczyć! Wiązanie kreatywności z ludźmi wybitnie utalentowanymi i niezwykłymi to mit. Kreatywność nie jest zastrzeżona dla wąskiego grona wybrańców. Każdy z nas jest kreatywny i co więcej, każdy z nas może swoją kreatywność rozwijać. Według Teresy Amabile, kreatywność składa się z trzech komponentów: wiedzy, motywacji i twórczego myślenia. Wiedza oznacza naszą znajomość dziedziny, w której myślimy, pracujemy i rozwiązujemy problemy. Motywacja to gotowość do twórczego działania w dziedzinie, w której rozwijamy naszą wiedzę. Umiejętność twórczego myślenia dotyczy z kolei elastyczności w podchodzeniu do problemu i umiejętności wykorzystania w pełni swojego potencjału twórczego. Wiedzę możemy poszerzyć, motywację zwiększyć, a umiejętność twórczego myślenia rozwinąć. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby zwiększyć kreatywność!
Popatrzmy na ludzi, którzy są przez nas uważani za bardzo kreatywnych. Najczęściej są to ludzie, którzy robią to, co im sprawia przyjemność. Jeśli ktoś robi coś, co lubi, to z pewnością posiada motywację do rozwijania się w ulubionej dziedzinie. I dalej, jeśli ktoś jest zmotywowany, będzie chciał również zgłębić wszelką wiedzę na interesujący go temat. Ponadto przyswajanie wiedzy będzie mu przychodziło z większą łatwością, niż uczenie się czegoś, co nie ma dla niego tak wielkiego znaczenia. Umiejętność twórczego myślenia, rozumiana jako elastyczność w spojrzeniu na problem, dzięki wiedzy i motywacji, to w tym przypadku już tylko naturalny, kolejny etap rozwoju. Jak widać, przepis na kreatywność jest prosty. Zacznijmy robić to, co naprawdę lubimy, a nasza kreatywność nabierze rumieńców i znacznie się wyostrzy.
Kreatywność w biznesie rozpoczyna się już na początku działalności. Rodzi pomysły, scala zespół, pomaga stworzyć jasną i ambitną wizję przyszłości. Gdy mamy gotowe produkty, czy usługi, kreatywność pomaga znaleźć sposoby wejścia na rynek, rozreklamować firmę i dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców. Dzięki otwartości na oryginalne pomysły będziemy mogli wciąż ulepszać przedmiot naszej działalności i nie zostaniemy w tyle za konkurencją. Kreatywne myślenie będzie pomocne także wtedy gdy pojawią się pierwsze problemy. Znając techniki twórczego rozwiązywania problemów, postaramy się przełamywać trudności w nowy, ale i skuteczny sposób. To, że innym firmom się nie udaje, nie oznacza, że i my sobie nie poradzimy. Może należy zmienić schemat? Pokonać ograniczenia myślenia, które blokują oryginalne pomysły? Firmy, które wspierają kreatywność swych pracowników wyróżniają się nie tylko konkurencyjną ofertą, są to także firmy, dla których ludzie chcą pracować i które w konsekwencji przyciągają najlepszych specjalistów.