Zwroty towaru-zakupy w sklepach stacjonarnych i Internecie
Istnieją odrębne zasady postępowania w przypadku zwrotów zakupów nieposiadających wad kupowanych w Internecie, a sklepie stacjonarnym.
Należy pamiętać o tym, że sprzedawcy Internetowi bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego, że skrupulatnie stworzony przez nich regulamin zakupów stoi w sprzeczności z zasadami praw konsumenta, w związku z tym nie mogą zawierać w nim informacji utworzonych przez siebie i niespójnych z tym prawem. Na przykład- sprzedawca w sklepie internetowym w regulaminie zakupów zastrzega sobie brak możliwości zwrotu zakupionego towaru. Jak to działa w praktyce? Klient ma prawo zwrócić produkt- może odstąpić od umowy bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia otrzymania towaru (np. informując sprzedawcę mailowo, smsowo czy telefonicznie o chęci zwrotu produktu) i w ciągu 14 dni od dnia odstąpienia od umowy odesłać produkt i żądać zwrotu ceny produktu oraz kosztów wysyłki ( tzn. że jeśli sprzedawca ma możliwość wysyłki produktu listem ekonomicznym, a odeślemy go kurierem, sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam koszty co najmniej listu ekonomicznego). Co więcej, jeśli sprzedawca nie poinformuje na swojej stronie konsumenta o możliwości zwrotu towaru, termin zwrotu wydłuża się do 12 miesięcy. Opisana tu sytuacja dotyczy sprzedawcy-przedsiębiorcy, np. dużego sklepu internetowego. Sprawa komplikuje się, jeśli mamy do czynienia ze sprzedawcami prywatnymi, np. aukcjami na allegro. W takim wypadku zwrot zakupionego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy.
W przypadku zakupów stacjonarnych, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów towarów nieposiadających żadnych wad ani uszkodzeń, ze względu na to, że klient miał możliwość zapoznania się z produktem i dokładnym obejrzeniem go przed zakupieniem. Jednak wiele sklepów odzieżowych (tzw. sieciówek) daje możliwość zwrotów towaru w określonym przez siebie terminie, jednak zasady zwrotów sklepy regulują sobie według własnego uznania, np. przyjmują zwroty ubrań, a nie przyjmują biżuterii czy bielizny. Sklepy stacjonarne mają także prawo odmówić zwrotu towaru wykonanego na specjalne zamówienie, w ramach indywidualnie stworzonego zamówienia dla konkretnego klienta.
I na koniec-zwrotów towarów może dokonywać tylko klient indywidualny (konsument), a nie osoba robiąca zakupy na fakturę w ramach działalności gospodarczej ( która w świetle prawa jest wtedy innym przedsiębiorcą, a nie konsumentem).