Ruszyła machina absolutoryjna
Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok poprzedni przygotowuje burmistrz i przedstawia je do dnia 31 marca zarówno Radzie Miasta oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej, która przedstawia burmistrzowi i radzie opinię tylko w zakresie zgodności z prawem zrealizowanej gospodarki finansowej miasta. Ocena efektywności i celowości prowadzonej przez burmistrza gospodarki finansowej należy do Rady Miasta.
Komisja rewizyjna rozpatruje sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informację o stanie mienia gminy. Po przeprowadzonej analizie w terminie do dnia 15 czerwca roku następującego po roku budżetowym, komisja przedstawia całej radzie miasta wniosek w sprawie absolutorium dla burmistrza.
Uchwałę w sprawie absolutorium Rada Gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy – co oznacza, że przy 15-osobowej radzie, co najmniej 8 głosów musi być „za” udzieleniem absolutorium, lub 8 „przeciw”.
Na udzielenie lub nie absolutorium nie mają wpływu żadne bieżące opinie o działaniach Burmistrza, jak wygląda, co mówi, jakie ma pomysły czy poglądy. Można rozpatrywać tylko jakość realizacji budżetu przez Burmistrza. Wszelkie inne uchwały będą unieważnione albo przez RIO albo przez Sąd. Zasady realizacji budżetu są określone mianem DYSCYPLINY BUDŻETOWEJ i jej złamanie w drodze pomyłki, w maleńkim i nieszkodliwym dla gminy wymiarze może spowodować surową karę dla Burmistrza – do kilku miesięcznych wynagrodzeń (kilkanaście tysięcy złotych z osobistych dochodów Burmistrza), a w poważniejszej sprawie jest podstawą do odwołania Burmistrza. Dlatego prawie nie spotyka się świadomego łamania dyscypliny budżetowej.
W ciągu ostatnich 20 lat, każdy z burmistrzów Złotoryi, w każdym roku, otrzymywał absolutorium od Rady Miejskiej.