Współczynnik Burmistrza Żurawskiego

Żurawski Ireneusz
Żurawski Ireneusz

W ulotce wyborczej kandydata reelekta pojawiła się informacja jakoby wskaźnik zadłużenia miasta Złotoryja wyniósł na dzień 30.09.2014 tylko 47,78%. Żeby wiedzieć jak to wyliczono i poznać całe know-how dotarliśmy do sprawozdań RB za 3 kwartał bieżącego roku.

Regionalne Izby Obrachunkowe raz do roku wydają opinię do sprawozdania z wykonania budżetu JST. W ostatniej z nich, która dotyczyła roku 2013, wskaźnik zadłużenia naszego miasta wyniósł 56,97%, a po zastosowaniu odliczeń 54,28% (odejmuje się środki samorządu terytorialnego na realizację programów, projektów lub zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy). Na marginesie od tego roku wyliczany będzie indywidualny wskaźnik zadłużenia, którego wzór zapisany jest w art. 243 ustawy o finansach publicznych i jego wartości bezględne nie będą miały nic wspólnego z poprzednio stosowanymi.

W dokumentach oficjalnych raczej nie pojawa się przedstawianie procentowego wskaźnika zadłużenia na dzień inny niż 31 grudnia poprzedniego roku budżetowego. Stąd dziwić może przedstawianie przez kandydata na burmistrza takiego wyniku. Nazwijmy zastosowany wzór WBŻ, czyli Współczynnikiem Burmistrza Żurawskiego, ponieważ także w 2010 roku w podobny sposób liczono zadłużenie. Wtedy na 30.06.2010 wyliczono 28,85%, a kilka miesięcy później w dokumentach oficjalnych pojawił się niewdzięczny współczynnik 50,77%. Ot drobna różnica.

WBŻ liczy się w ten sposób, że bierze się tylko zadłużenie długoterminowe i dzieli je przez planowane dochody. W przypadku naszej gminy do WBŻ bierzemy:

Zadłużenie długoterminowe - 25 534 724,79 zł
PLANOWANE dochody na koniec roku - 53 445 045,81 zł

Dzieląc pierwszą liczbę przez drugą otrzymujemy 47,78%.

A co się stanie jeżeli poprawimy trochę ten wzór i weźmiemy pod uwagę zadłużenie łączne zamiast długoterminowego?

Zadłużenie długoterminowe i krótkoterminowe - 26 719 225,45 zł
PLANOWANE dochody na koniec roku - 53 445 045,81 zł

Dzieląc pierwszą liczbę przez drugą otrzymujemy 49,99%.

A jeżeli zamiast planowanych weźmiemy dochody wykonane na dzień 30.09.2014?

Zadłużenie długoterminowe - 26 719 225,45 zł
WYKONANE dochody na 30 września - 38 120 488,04

Dzieląc pierwszą liczbę przez drugą otrzymujemy 70,09%.

A może przyjmiemy jeszcze założenie, że za 3 kwartały otrzymaliśmy 75% dochodów rocznych?

Zadłużenie długoterminowe - 26 719 225,45 zł
WYKONANE dochody na 30 września jako 75% całego roku - 50 827 317,38 zł

Dzieląc pierwszą liczbę przez drugą otrzymujemy 52,57%.

Przy tylu różnych wersjach obliczania zadłużenia lepiej przytoczyć oficjalne dane, czyli 54,28%. Z całą pewnością sprawi to, że wyborcy nie popełnią błędu przy porównywaniu kondycji gminy z latami poprzednimi, a przecież w tym elemencie władza nie ma czego się wstydzić! No chyba, że ktoś liczy na ocenę kreatywności kandydata...

Jednak z nowych sprawozdań RB autor tego artykułu szacuje, że na koniec tego roku współczynnik zadłużenia sięgnie ok. 52%. Prognozowany spadek jest jednak związany głównie z rozliczeniem projektu unijnego oraz czynnikami zewnętrznymi, tj. wprowadzenie w lipcu 2013 tzw. ustawy śmieciowej. W tym ostatnim elemencie zarówno dochody budżetowe jak i wydatki budżetowe w stosunku do roku ubiegłego zwiększą się o ok. 0,7-1,3 mln zł (co może mieć wpływ na spadek o ok. 0,7-1,3 punkta procentowego).

W załącznikach do artykułu znajdują się sprawozdania naszej gminy za trzeci kwartał 2014 roku. W Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego jeszcze ich nie opublikowano.

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.