"Czerwony autobus" powróci do Złotoryi?
Urząd Miejski w Złotoryi prowadzi rozmowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Sp. z. o. o. w Legnicy w sprawie reaktywacji podmiejskiej linii autobusowej nr 22.
Dotychczasowy model dotowania połączeń autobusowych, w opinii urzędników, nie sprawdził się. - Mamy tu pewien problem, ponieważ z kolei kursujące na tej trasie autobusy nie mają zupełnie obciążenia – jeździ nimi na kierunku do Legnicy i z powrotem po parę osób. - powiedział burmistrz. Do czerwca br. Urząd Miejski płacił za dotowanie 5 par dziennie autobusów 5 400 zł miesięcznie. Dzięki temu operator, którym była spółka PKS "Trans-Pol" Sp. z.o.o. z Legnicy, mógł sprzedawać bilety w atrakcyjnych cenach: 5 zł normalny i 3 zł ulgowy.
Publiczny transport zbiorowy jest niezbędny. Codziennie niemal tysiąc mieszkańców Złotoryi dociera do Legnicy pracować, a setki uczyć się i studiować. Byłe miasto wojewódzkie stanowi również atrakcyjne centrum przesiadkowe. Od kilku lat zauważalna jest poprawa czasu połączeń kolejowych z Legnicy do Wrocławia. Jeszcze w kwietniu (przed rozpoczęciem przebudowy wiaduktu na Grabiszynie we Wrocławiu) kursował regularny pasażerski pociąg, który przemierzał trasę Legnica - Wrocław Główny w zaledwie 38 minut. Samo uruchomienie autobusów do tego 100-tysięcznego miasta może także służyć jako komunikacja lokalna po samej Złotoryi. W starzejącym społeczeństwie takie rozwiązania stają się powoli codziennością.
Pomysłem ratusza jest powrót do koncepcji linii podmiejskiej nr 22, która funkcjonowała w Złotoryi do września 2009 roku. W tamtym okresie władze miejskie dotowały połączenia kwotą 2,5 tysiąca złotych miesięcznie. - Rozmawiamy w tej chwili z legnickim MPK o przywróceniu linii 22. Ale to wszystko musi zdać próbę efektywności ekonomicznej. - dodał burmistrz.
Co wiadomo o dzisiejszym MPK w Legnicy? Spółka dysponuje niskopodłogowym taborem polskiego producenta spółki Solaris. Tego typu autobusy ułatwiają podróż osobom niepełnosprawnym i podróżnym z bagażem. Od lipca MPK na mocy porozumienia z Kolejami Dolnośląskimi utworzyły jeden wspólny bilet zintegrowany (na razie dotyczy on jednak tylko linii miejskich). Spółka umożliwia również zakup biletu przez telefon komórkowy. Obecnie MPK Legnica, na mocy porozumień z gminami, obsługuje trzy linie podmiejskie: Grzybiany (bilet normalny - 4,70 zł; ulgowy - 2,40 zł), Kunice (4,20 zł i 2,10 zł) i Prochowice (4,90 zł i 2,45 zł).
Czy po uruchomieniu linii nr 22 zostanie ona skomunikowana z autobusami MPK do legnickiej podstrefy LSSE?