Świętowaliśmy zakończenie projektu
W poniedziałek 6 czerwca uroczyście zakończył się roczny projekt edukacyjny “Po lekcjach – eksperymenty” realizowany w sześciu szkołach ze Złotoryi i okolic, współfinansowany przez Fundację PZU
W trakcie trwania projektu zrealizowano wycieczki i wiele godzin zajęć pozalekcyjnych z młodszymi i starszymi uczniami. Zakupiono materiały i pomoce dydaktyczne, które umożliwiły dzieciom wykonywanie doświadczeń. Przez cały rok trwał konkurs “Mały odkrywca”, umożliwiający rywalizację szkół w różnych postaciach. I chociaż rywalizacja między szkołami wzbudzała emocje, to jednak najważniejsze były godziny poświęcone na eksperymentowanie, poznawanie tajemnic przyrody, spotkania z rówieśnikami, możliwość trenowania trudnej umiejętności prezentacji oraz przygoda z mediami – powstało wiele filmików przedstawiających wykonane doświadczenia zrealizowanych przez uczestników projektu.
Projekt zrealizowało Stowarzyszenie Edukacja Przyszłości przy współpracy Gimnazjum Miejskiego w Złotoryi, Szkoły Podstawowej nr 1 w Złotoryi, Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi, Szkoły Podstawowej w Jerzmanicach Zdroju, Szkoły Podstawowej w Gierałtowcu i Szkoły Podstawowej w Rokitnicy.
Serdecznie dziękujemy dyrektorom szkół za całoroczną współpracę i pomoc w realizacji działań projektowych.
Opiekunom grup szkolnych: Damianowi Komadzie, Kindze Maciejak, Urszuli Markowskiej, Ireneuszowi Burak-Lisowskiemu, Joannie Cieśli , Beacie Iwińskiej i Teresie Kobzie serdecznie dziękujemy za wprowadzanie dzieci w fascynujący świat przyrody i sprawienie, że spojrzeli na naukę z innej, interesującej perspektywy.
Dzięki nagrodom zakupionym przez Gminę Miejską Złotoryja, Gminę Wiejską Złotoryja oraz Pawła Macugę nie tylko świętowanie zakończenia projektu było ciekawsze, ale zapewniona została również trwałość działań projektowych,ponieważ nagrodami były pomoce dydaktyczne, umożliwiające prowadzenie podobnych zajęć z uczniami w przyszłości.
A oto jak wypowiadali się starsi uczestnicy o projekcie podczas zakończenia:
Działania projektowe pozwoliły nam zdobyć szereg nowych umiejętności. Bardzo istotne było rozwijanie umiejętności pracy w zespole, prowadzenia rozmów, dyskusji, wspólne tworzenie planów, dzielenie się pracą i wspólne branie odpowiedzialności za końcowy efekt oraz wyzwolenie ekspresji twórczej. Ponadto projekt umożliwił nam kształtowanie otwartej, aktywnej i odpowiedzialnej postawy oraz wyrabianie umiejętności wystąpień publicznych.
Chociaż początki nie były łatwe, nikt nie przypuszczał, że eksperymenty
tak nas zainteresują. Każde kolejne spotkanie to prezentacja
doświadczeń i wiedzy z różnych dziedzin nauki. Każda udana próba czy
nowy pomysł stawały się nowym doświadczeniem oraz ukazywały przyrodę,
fizykę, a także inne przedmioty szkolne w innym lepszym niż dotychczas
świetle. Kto by pomyślał, że zagadnienia: rozszerzalność temperaturowa
gazów, ruch w powietrzu i ciśnienie powietrza, czy wahadło mogą być tak
interesujące. Udział w projekcie „Po lekcjach – eksperymenty!” pozwolił
nam poszerzyć wiedzę, ale także dobrze się bawić, śmiać się, a także
uczył współpracy w grupie.
Młodszym uczestnikom również bardzo podobały się zajęcia a także możliwość zadziwienia rówieśników lub młodszych kolegów ciekawymi eksperymentami.