Lista linii kolejowych do przejęcia w dolnośląskim
Od jakiegoś czasu w mediach regionalnych przewijał się temat powrotu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego do koncepcji przejmowania linii kolejowych w dolnośląskim. Udało nam się zdobyć ich listę i dowiedzieć co nieco na temat sytuacji planu transportowego.
Jak poinformowała nas Zofia Bugara z Urzędu Marszałkowskiego prowadzone są rozmowy oraz analizy na temat przejęcia następujących linii kolejowych:
1. Linia kolejowa nr 308 na odcinku Jelenia Góra - Mysłakowice oraz 340 na odcinku Mysłakowice - Karpacz
2. Linia kolejowa nr 317 na odcinku Gryfów Śląski - Mirsk oraz 336 na odcinku Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo
3. Linia kolejowa nr 285 na odcinku Wrocław Główny - Świdnica Kraszewice wraz z łącznicą nr 771 na odcinku Świdnica Przedmieście -Świdnica Miasto
4. Linia kolejowa nr 310 na odcinku Kobierzyce - Piława Górna
5. Linia kolejowa nr 284 na odcinku Legnica - Lwówek Śląski
6. Linia kolejowa nr 312 na odcinku Jerzmanice-Zdrój - Marciszów
7. Linia kolejowa nr 316 na odcinku Chojnów - Rokitki
8. Linia kolejowa nr 322 na odcinku Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie
9. Linia kolejowa nr 292 na odcinku Jelcz-Miłoszyce - Wrocław Sołtysowice
Dlaczego Urząd Marszałkowski planuje przejąć dwa warianty połączenia Legnicy z Jelenią Górą przez Jerzmanice-Zdrój? Okazuje się, że jeden z wariantów ma być rozwiązaniem problemu wywozu kruszyw - Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego jest zainteresowany przejmowaniem linii kolejowych, których rolą ma być wywóz kruszyw. Przykładem takiej inicjatywy są przygotowywane analizy na temat linii kolejowej nr 312 na odcinku Jerzmanice-Zdrój - Marciszów. - poinformowała Zofia Bugara.
Co z innymi miastami powiatowymi, które nie mają połączeń kolejowych (Lubin, Polkowice, Złotoryja, Góra, a sezonowo Kamienna Góra)? - Ideą przygotowywanych zmian w dokumencie (przyp. red. planie transportowym) jest skomunikowanie wszystkich miast powiatowych w województwie transportem kolejowym w kolejnych okresach prognostycznych - także miasta, które obecnie nie mają połączeń kolejowych, bądź mają ale sezonowe będą w planie transportowym wyraźnie wyszczególnione jako wskazane do reaktywacji połączeń kolejowych.Według aktualnie opracowywanej koncepcji połączeń autobusowych w województwie w kolejnych okresach prognostycznych, Organizator transportu (Samorząd Województwa Dolnośląskiego) obejmował będzie koncesją kolejne linie komunikacyjne, dzięki czemu możliwe będzie zarówno taryfowe jak i rozkładowe zintegrowanie obu gałęzi transportu publicznego (pociąg i autobus). - dowiedzieliśmy się od Zofii Bugary.
Baza danych wykorzystana w modelu potencjałów pasażerskich w Planie Transportowym została opracowana przez Wykonawcę dokumentu Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki we Wrocławiu. Tutejszy Urząd nie posiada informacji na temat źródła tych danych - zostały one przedstawione przez Wykonawcę jako wiarygodne. Podczas analizy opracowania recenzenci ze strony Zamawiającego dopatrzyli się nieprawidłowości i nieścisłości w dokumencie dlatego jest ono becnie poprawiany i uzupełniany. - odpowiedziała nam Zofia Bugara na pytanie dotyczące naszych wątpliwości odnośnie baz danych wykorzystanych przy tworzeniu Planu Transportowego województwa. Pytanie było spowodowane tym, że w bazach danych przy analizie potencjału ludnościowego miejscowości Świerzawa widniała liczba mieszkańców... gminy miejsko-wiejskiej. - Plan Transportowy jest obecnie poprawiany i uzupełniany. Ze względu na charakter i zakres zmian będzie on ponownie podlegał konsultacjom społecznym podczas których każdy będzie mógł zgłosić swoje uwagi. Ze względuna stadium zaawansowania prac nie sposób obecnie podać konkretnego terminu konsultacji społecznych. Szacuje się jednak, że będzie to na początku 3 kwartału 2014 roku. - dodała Zofia Bugara z UMWD.