Urząd coraz bardziej przyjazny
Rzeczpospolita co roku ocenia urzędy skarbowe w trzech kategoriach: urząd przyjazny, urząd poprawiający jakość, urząd efektywny. Urzędy skarbowe dzielone są na urzędy małe - zatrudniające do 60 pracowników, urzędy średnie (61-130 pracowników) i urzędy duże (powyżej 130). Urząd Skarbowy w Złotoryi zalicza się do urzędów małych, których w Polsce jest 151.
Przyjazny Urząd Skarbowy
Urzędników skarbowych można uznać za przyjaznych, jeśli kontakty z nimi są krótkie. Kraje, w których podatnik musi poświęcać wiele czasu na rozliczenia, są nisko oceniane w międzynarodowych rankingach atrakcyjności biznesowej. W rankingu „Rzeczpospolitej" zmierzono więc czas poświęcony na różne podatkowe formalności.
W większości urzędów na zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami czeka się około dwa dni. W złotoryjskim Urzędzie Skarbowym średni czas oczekiwania na takie zaświadczenie to:
- w roku 2016 - 0,44 dnia
- w roku 2015 - 0,49 dnia
Dla podatników istotny jest też czas prowadzenia postępowań wszczętych na ich wniosek, na przykład zwrot nadpłaty. W większości urzędów trwa to do dwóch miesięcy. W złotoryjskim Urzędzie Skarbowym średni czas wyniósł:
- w roku 2016 - około 13 dni,
- w roku 2015 - około 22 dni
Urzędy bardzo skutecznie zachęcają podatników do składania dokumentów drogą elektroniczną. Niemal wszystkie urzędy mogą się pochwalić, że już ponad 50 % wszystkich złożonych dokumentów trafia do nich w wersji elektronicznej. W Złotoryi procent ten wyniósł:
- w roku 2014 - 30,8 %
- w roku 2015 - 65,4%
- w roku 2016 - 74,1%
Wśród 151 małych urzędów skarbowych Urząd Skarbowy w Złotoryi, w kategorii urząd najbardziej przyjazny, w roku 2016 został sklasyfikowany na 42 miejscu, a roku 2017 na 17 miejscu.